Referat af 46.
møde i danZIG
Torsdag den 13. november 2008 i Styrelsen for
Bibliotek og Medier
Til stede:
Medlemmer
af danZIG:
Flemming Pedersen, Axiell Bibliotek
Hans Henrik Felby, Fujitsu
Niels Jensen, Gentofte Bibliotekerne
Erik Bertelsen, Statsbiblioteket
Tommy Schomacker, Dansk BiblioteksCenter
Poul Henrik Jørgensen, Portia
Hans Erik Büscher, Reindex
Leif Andresen, Styrelsen for Bibliotek og Medier
Medlemmer af danZIG materialevalgsarbejdsgruppe:
Inge Holm Pedersen, Biblioteksmedier
Jørgen Pedersen, Fujitsu
Niels Ove Jensen, Axiell
Nanna Agergaard, Dansk BiblioteksCenter
Olaf Winslöw, Den danske Boghandlerforening (deltog fra pkt. 4)
Ulla
Kvist, Styrelsen for Bibliotek og Medier (referent)
Afbud fra:
Peter Jensen, Gentofte Bibliotekerne
Adam Dickness, Index Data
Henrik Dahl, Dantek
1. Indledning og godkendelse af dagsorden
Leif Andresen indledte med at byde velkommen og orienterede om, at kredsen af
deltagere til mødet i dag var udvidet med medlemmer af
materialevalgsarbejdsgruppen under danZIG. Der var en række aktiviteter, som
enten var afsluttet, eller henholdsvis godt på vej til afslutning. Derfor var
mødets generelle tema at identificere de emner, hvor der er behov for at
igangsætte afklaringsprocesser. Dagsordenen blev derefter godkendt.
2. Meddelelser og konferencerapporter m.v.
A) DanBib, genbrug og WorldCat.
Leif Andresen gav en kort orientering om DanBib og genbrug og henviste til
DanBib: Ændring af datakilder fra 1. januar 2009, hvori der redegøres for,
hvorfor DBC har opsagt aftalen med British Library om
BNB. WorldCat nævnes i den forbindelse som en mulig afløser for BNB som
genbrugskilde. Brug af WorldCat som genbrugskilde er endvidere en del af Deff projektet: Danske biblioteker i WorldCat. En rapport
om projektet udkommer snarest.
Der er dog stadig uafklarede problemer omkring, hvilke genbrugskilder der skal
være en del af DanBib. F.eks. skal det undersøges nærmere om Library of Congress stadig skal
indgå som genbrugskilde.
Leif Andresen omtalte derefter et andet Deff projekt:
DanBib som ægte fælleskatalog. Rapport kan ses på de to følgende link: https://infoshare.dtv.dk/twiki/pub/ArkitekturMiddleware/WebHome/Anbefaling_-_DanBib_som_aegte_faelles_katalog.pdf
samt på https://infoshare.dtv.dk/twiki/pub/ArkitekturMiddleware/WebHome/Model_for_Faelles_Katalog-3.pdf.
Projektforslag er på vej i form af et egentligt implementerings forslag. Leif
Andresen vil løbende orientere udvalget om ny udvikling i dette projekt, som
dog stadig er meget på koncept planet.
Erik Bertelsen nævnte, at Statsbiblioteket er med i WorldCat projektet med
danske poster og fremhævede i den forbindelse, at Statsbiblioteket ikke ønsker
at miste adgangen til Library of Congress
som genbrugskilde.
Tommy Schomacker nævnte, at der var overvejelser i
gang om at lukke for NOSP, som ikke bliver vedligeholdt længere. Det er dog
blevet besluttet at afvente, at en alternativ løsning bliver fundet.
3. Opsamling på 45. danZIG-møde
Leif Andresen henviste til referat: Møde i danZIG 25. februar 2008, som er
godkendt pr. mail og nævnte, at den samlede oversigt over webservices, som han
havde lovet under pkt.8 i referatet, endnu ikke er udarbejdet. Leif Andresen
sender skema til Statsbiblioteket og Det Kongelige Bibliotek og beder dem om
input til listen. Når oversigten er klar, vil der blive sendt besked til
udvalget. Leif Andresen orienterede derefter om et særskilt oprettet site
udenfor Styrelsens CMS system, som vil blive benytte
til at lægge relevant information op på.
4. danZIG
materialeanskaffelsesarbejdsgruppe
Leif Andresen indledte med at trække områder frem, der trængte til en nærmere drøftelse:
• en udvekslingsprotokol for EDItX?,
• forholdet til NemHandel/OIOUBL,
• ISO20775 til hentning af HoldingsHistorik
• afklare behovet for andre transaktioner?
Referencer:Guidelines for use
of EDItX documents in
Danish libraries http://www.bs.dk/publikationer/andre/danzig/02/
OIOUBL: http://www.oioubl.info/classes/da/index.html
Følgende bilag blev endvidere uddelt:
• Bibliotekernes materialeanskaffelser, status for standarder – gammel
status, opdateret 13.11.2008
• Referat af 44 danZIG møde pkt. 7: danZIG materialeanskaffelsesgruppe
• Acquisition – web services udarbejdet af Tommy
Schomacker, dateret 15.2.2006
Der var enighed om at lade såvel materiale- som systemleverandører registrere
om de supporterer EDItX guidelines.
Derefter blev modeller for en udvekslingsprotokol for EDItX
drøftet. Hovedtemaet var at finde den mest standardiserede måde at håndtere
udvekslingen på. Bilaget fra Tommy Schomacker beskrev
muligheden for at benytte web service til denne protokol. Inge Holm Pedersen
mente, at den bedste protokol var den gode gamle kendte e-mail og
understregede, at det var vigtigt at indstille sig efter, hvad kunderne kunne
levere. Endvidere nævnte Inge Holm Pedersen, at NemHandel,
som kommunerne bruger mere og mere, benytter sig udelukkende af e-mail.
Flemming Pedersen foreslog, for at sætte processen i gang, at benytte e-mail
nu, og så afvente og se, hvordan udviklingen bliver.
Jørgen Pedersen så som systemleverandør helst en web-service, men anerkendte
nødvendigheden af at indordne sig under, hvad det er muligt for materialeleverandørerne
at levere.
Tommy Schomacker mente, at det var nødvendigt at
undersøge NemHandel nærmere og understregede, at NemHandel burde understøtte EDItX
standarden.
Derefter udspandt der sig en længere diskussion for og imod web service som
protokol. En stor del gik med at få afklaret, om det er muligt via en web
service at få en elektronisk ordrebekræftelse, f.eks. således at beskeden: ”Kan
ikke leveres”, popper op med det samme.
Endvidere blev det påpeget, at udenlandske materialeleverandører benytter sig
meget af proprietær systemer, hvilket nødvendiggør deres understøttelse af en
sådan web-service, hvis forskningsbibliotekerne også skal kunne anvende denne
service.
Leif Andresen konkluderede, at det var en god ide at få udarbejdet en nærmere
specifikation og dermed få defineret en web-service, som et eksempel på,
hvordan en sådan kan se ud.
Der var enighed om at EDItEUR skal kontaktes og høres
om, hvordan de stiller sig til en udvikling af en sådan web service. Derefter
vil materialeudvalgsgruppen blive sat i sving med udarbejdelsen af et forslag
til en standard. Endvidere blev det besluttet, at kontakten til EDItEUR også skal omfatte et ønske om en nærmere
undersøgelse af større udenlandske materialeleverandørers interesse/mulighed
for at kunne benytte en sådan web-service.
Forholdet NemHandel /OIOUBL
Leif Andresen orienterede kort om, at IT og Telestyrelsen for ca. to år siden
havde afholdt en høring om brugen af OIOUBL og at Styrelsen siden intet har
foretaget sig i den anledning. Leif stillede så det spørgsmål, om det er
nødvendigt at udarbejde guidelines til OIOUBL? Er der nogen, der har håndteret
ordre lavet i OIOUBL i praksis?
Der var ingen af de tilstedeværende leverandører, som havde taget OIOUBL i
brug, ej heller var Olav Winsløv bekendt med
boghandlere, der anvendte OIUUBL. Der var dog enighed om, at status og
gennemslag skulle undersøges nærmere – med en generel forventning om, at OIOUBL
vil få større betydning i den kommende tid. På den anden side er det en dansk
specifikation og EDItX kan forventes større betydning
i forhold til internationale materialeleverandører. Leif Andresen konkluderede,
at der var enighed om en undersøgelse af den aktuelle status og opfordrede
samtidig udvalgets medlemmer til at give besked, hvis der blev stillet krav om
benyttelse af OIOUBL.
HoldingsHistory:
Nanna Agergaard orienterede om arbejdet i materialearbejdsgruppen indtil nu med
HoldingsHistory, som havde mundet ud i et udkast til
”Guidelines for udveksling af bibliografiske data og beholdningsoplysninger..”,
som derefter blev uddelt.
Nanna Agergaard gav et kort rids af udviklingen fra opbygningen af eget skema
til nu at benytte sig af ISO Holdings skema. Tommy Schomacher
understregede, at det var vigtigt at få afklaret valg af protokoller
(Z39.50/SRU)og hvilken tidshorisont der tales om.
På et spørgsmål fra Niels Jensen om betydningen af koderne for collection codes, understregede
Tommy Schomacker, at betydningen er fastlagt i EDItX. Efter forskellige opklarende spørgsmål var der
enighed om, at udkastet skulle igennem en videre bearbejdning.
Leif Andresen understregede, at det ikke er et krav, at alle leverandører skal
kunne opfylde denne guidelines, men at det er nødvendigt med et standardiseret
beholdningsformat i samspillet med flere leverandører. Niels Jensen påpegede,
at et sådant standardiseret format kunne være vigtigt i andre sammenhænge og
håbede på en vis synergi effekt. Leif Andresen efterspurgte derefter udvalgets
holdning til valg af protokol: z39.50 eller en SRU specifikation. Der var delte
meninger om dette valg og Erik Bertelsen foreslog i stedet for at udarbejde en
web service.
Leif Andresen konkluderede, at der var rejst en række spørgsmål til udkastet og
bad materialearbejdsgruppen om at adressere disse spørgsmål ved at udarbejde et
nyt udkast, som skal sendes elektroniske til høring hos danZIG og
materialeudvalget. Derefter tages der stilling til, om der skal afholdes et
møde i det nye år.
Behov for
andre transaktioner
Behovet for at kunne angive prisoplysninger trænger sig på. Tommy Schomacker orienterede om, at EDItEUR
er i gang med at udarbejde en speciel variant af en bestilling, hvori
prisoplysninger indgår og der var enighed om at rykke EDItEUR
og om muligt genbruge det, EDItEUR udvikler. Behovet
er klart stort
Ligeledes har Flemming Petersen arbejdet med problemerne vedr.
ordrebekræftelser. Leif Andresen konkluderede, at ordrebekræftelser vil blive
taget op som punkt på næste møde i materialevalgsgruppen, der afholdes i
begyndelsen af 2009.
OIO –
e-faktura
Leif Andresen spurgte til, hvordan det gik med forsøg med samspil mellem
bibliotekssystem og kommunens økonomisystem..
Flemming orienterede kort om forsøg først i Gentofte, derefter nu i Horsens.
Bibliotekerne er kun en lille brik i et større spil, derfor sker der ikke så
megen videre udvikling. Bl.a. skal forsøget vise om det er muligt for
leverandøren samtidig at sende en regning både
til kommunens økonomisystem og til bibliotekssystemet. Betalingen skal
derefter godkendes uden manuel accept. Der blev rejst tvivl, om det overhovedet
teknisk kan lade sig gøre og om et bibliotekssystem overhovedet kan anvendes
til en økonomi udbetaling. Leif Andresen konkluderede, at det ikke virkede som
om, der var meget fremdrift i projektet og foreslog, at Niels Ole Nielsen til
næste møde i materialeudvalget udarbejder en kort status med et muligt forslag
til nye initiativer.
Leif Andresen udbad sig endvidere navne på nye materialeleverandører og hvilken
teknik de benytter sig af.
EDItEUR
Olaf Winsløw orienterede derefter om arbejdet med EDItEUR. På et møde i Frankfurt blev for nylig fremlagt en
plan om at få dannet en vejledningskomite, hvis opgave er at få udarbejdet en
prioriteringsplan, med det sigte samtidig at involvere branchen mere i
prioriteringerne. Der søges nu en ny direktør og forhåbentlig bliver EDItEUR formentlig mere synlig fremover og vil dermed også
være mere interesseret i at udvide medlemsskaren.
På et spørgsmål om de danske medlemmer af EDItEUR,
svarede Leif Andresen, at medlemslisten omfatter boghandlerforeningen, DBC og
Styrelsen for Bibliotek og Medier.
5. danZIG
NCIP arbejdsgruppe
Leif Andresen havde i den udsendte dagsorden udbedt sig en drøftelse af evt.
opfølgende aktiviteter til de nu publicerede NCIP guidelines:
- NCIP Implementation Guidelines: Collaboration between Danish libraries and other agencies
URL: http://www.bs.dk/publikationer/andre/danzig/03/
- NCIP Implementation Guidelines: Collaboration
between bibliotek.dk and local
library systems
URL: http://www.bs.dk/publikationer/andre/danzig/04/
- NCIP Implementation Guidelines: Combined
public-school libraries
URL: http://www.bs.dk/publikationer/andre/danzig/05/
Endvidere en drøftelse af NCIP version 2: Status: se NISOs
homepage: http://www.niso.org/standards/ballots/
Leif Andresen orienterede om, at NCIP version 2 nu er blevet vedtaget og at den
er blevet sendt formelt til ANSI indenfor de sidste 14 dage.
Når teksten er endelig færdigredigeret officielt, vil NCIP arbejdsgruppen
gennemgå den og undersøge om den indebærer ændringer af den nuværende NCIP
guideline.
Erik Bertelsen påpegede at der allerede nu var en ændring mht. til bestilling
på artikelniveau, der kunne få betydning.
Leif Andresen konkluderede, at Flemming Pedersen og Erik Bertelsen inden den først
kommende jul vil udarbejde et notat om mulige fordele og ulemper ved at skifte
til den nye version og derefter fremsende notatet til NCIP arbejdsgruppen.
6. danZIG MarcXchange arbejdsgruppe
Status for ISO 27755 MarcXchange
Tommy Schomacker havde modtaget et svar fra ISO om,
at alle smårettelserne er på plads og at standarden
formentlig ville blive publiceret ultimo 2008. Langt om længe er det så endelig
lykkedes at få MarcXchange som en ISO standard. Tommy
Schomacker orienterede om, at der var lagt op til at Library of Congress skulle være Maintenance Agency for denne standard. Dette koncept er nu
ændret til, at der ikke bliver noget formelt Maintenance
Agency, men at Library of Congress
”hoster” XML schema og andet informativt materiale.
Derefter blev forskellige spørgsmål af teknisk karakter om tegnsæt diskuteret,
især blev problemerne med det historiske Å vendt. Dansk Standard havde endnu
ikke svaret på henvendelsen om historisk å, men om nødvendigt må
biblioteksverdenen løse problemet selv, ved f.eks. at anvende
sorteringsdelfelter f.eks. i felt 100, 245.
Status for danske guidelines.
Tommy Schomacker orienterede om, at arbejdsgruppen
har udarbejdet et udkast til guidelines, som vil blive udsendt til e-høring.
Under forudsætning af at der ikke er flere rettelser, vil udkastet derefter
blive lagt til offentlig høring på Styrelsens hjemmeside.
7. danZIG ILL arbejdsgruppe
Status for udeståender.
Leif Andresen måtte indledningsvis beklage, at flere tiltag aftalt på sidste
møde ikke er blevet gennemført. Det ene var aftalen om, at tomt indhold skulle
oversættes til engelsk, Leif Andresen vil snarest sørge for at rette op på
problemet og sender oversættelsen til tjek hos arbejdsgruppen.
Det andet var en aftale om en ændring, der var blevet implementeret i BOB
systemet. Ændringer er nu blevet omgjort i BOB, fordi forskellige biblioteker
havde problemer med ændringen. Sendes derfor tilbage til arbejdsgruppen.
Leif Andresen gav derefter et kort historisk gennemgang af, hvad der var sket
med ILL ISO standarden. De nuværende ILL standarder er gået i stå. I 2004 blev
et forslag om en version 3 skrottet. Der er nu i ISO/TC46/SC4 regi overvejelser
om tage udgangspunkt i Request Transfer Message. Leif er blevet kontaktet om evt. at være
projektleder. Når der måtte foreligger noget mere konkret, vil ILL
arbejdsgruppen blive inddraget. Poul Henrik Jørgensen pegede på, at NCIP burde
kunne bruges til at dække også dette behov.
8. Holdings
Status for ISO 20775 - Schema
for holdings information.
Leif Andresen henviste til en tidligere drøftelse og sammen med Tommy Schomacker vedstod han et tidligere løfte om at udarbejde
udkast til guidelines, idet der skal ske en mapning
mellem normal dansk bibliotekspraksis og formatet. Mapningen
skal svare til den mapning til Z39.50 Holdings, som
er en del af specifikationen af danZIG-profilen.
Erik Bertelsen bemærkede at hastværket må afhænge af foranstående
implementeringer af standarden.
Der var enighed om, at alle skulle sige til, hvis deres netværk (og ikke mindst
internationale leverandører) indikerer, at der er implementeringer på vej.
9. Z39.50 og SRU
Status og kommende udvikling.
Leif Andresen orienterede om at der ikke var megen ny standardmæssig udvikling
mht. til z39.50.
Mht. til SRU er version 1.2 i sat drift. Det gøres forsøg på at løfte SRU op
til en OASIS standard. SRU er ved at blive mere kompleks og bliver anvendt
flere og flere steder.
Skulle der være et reelt behov for at begynde at anvende SRU, så er det en
simpel og hurtig ting at gøre det. Men der vil klart ikke være nogen grund til
det, førend der er en større efterspørgsel efter det.
SRW er i praksis droppet. Hvis det bliver en OASIS standard, så dropper man det
helt.
10. Præsentation af http://biblstandard.dk/
Leif Andresen henledte opmærksomheden på, at Styrelsen for Bibliotek og Medier
efter nytår tager et nyt CMS system i brug. Da et CMS system har meget
vanskeligt ved at håndtere XML filer, så har Leif valgt at oprette en nyt site
uden for Styrelsens CMS system, kaldet biblstandard.dk, hvor bl.a. alle
relevante dokumenter vedrørende danZIG vil blive lagt op.
Egentlige publikationer såsom danZIG specifikationer vil dog også fremover
blive publiceret sammen med styrelsens øvrige publikationer.
11. Evaluering af Bibliotekssystemleverandørblog
Se: http://syslev.wordpress.com/
Leif Andresen benyttede lejligheden til at gøre opmærksom på
systemleverandørbloggen. Det vil fremover blive brugt til annonceringer,
informationer mv. Bloggen er almen tilgængelig, der ingen afspærring. Leif
Andresen opfordrede leverandørerne til at tegne en RSS feed
til bloggen, således at de er sikret modtagelse af de relevante informationer.
Der var blandt de tilstedeværende systemleverandører enighed om, at det var et
godt initiativ og det kunne blive et nyttigt værktøj.
12. Kommende initiativer
a. Styrelsen forbereder nogle mindre justeringer af specifikationen for
folkebiblioteksstatistik.
Leif Andresen har udsendt mail omkring folkebiblioteksstatistikken, fra 2009
skal den nye fil til modtagne interurbanlån have
tilføjet en supplier code,
og filenavnene, der indtil nu har sluttet uden ”efternavn” bedes ændret, så
alle filer kommer til at hedde ”.txt” i stedet for.
b. Der er som resultat af en større analyse af forholdet mellem MARC21 og
danMARC2 indført en række nye felter og delfelter i danMARC2. Oversigten over
ændringerne i danMARC2 kan findes på denne adresse: http://www.kat-format.dk/danMARC2/version_november08.htm
Styrelsen for Bibliotek og Medier publicerer snarest den bagvedliggende rapport
på sin hjemmeside www.bibliotekogmedier.dk. Denne rapport indeholder bl.a. en oversigt over, hvilke implikationer
de nye felter og delfelter vil få for hhv. konverteringsvejledninger og
Praksisregler for søgeveje.
Enighed om, at de nye ændringer var stærkt tiltrængte og der blev udtrykt stor
begejstring over, at det endelig var sket.
c. Som følge ovennævnte
tilføjelser til danMARC2, vil Praksisregler for søgeveje blive justeret tidligt
i 2009.
d. Som følge ovennævnte
tilføjelser til danMARC2, vil de i 2003 påbegyndte konverteringsvejledninger
mellem danMARC2 og MARC21 (begge veje) blive endeligt publicerede.
13. Næste møde
Et mødekort udsendes et par måneder førend mødedatoen. Møder forventes holdt
ca. hvert halve år.
14. Evt.
Leif Andresen takkede for sædvanlig god ro og orden og konstruktiv deltagelse.