Tilstede:
Mødet opdelt i tre sektioner:
Mødesektion generelt:
Niels Jensen, Gentofte Bibliotekerne
Flemming Pedersen, Axiell
Erik Berthelsen, Statsbiblioteket
Henrik Dahl, Dantek
Poul Henrik Jørgensen, Portia
Hans-Henrik Felby, Ex Libris
Scandinavia
Tommy Schomacker, Dansk BiblioteksCenter
Pernille Saul, GuldborgsundBibliotekerne
Hans Erik Büscher, Reindex
Adam Dickness, Index Data
Leif Andresen, Styrelsen for Bibliotek og Medier
Ulla Kvist, Styrelsen for Bibliotek og Medier (referent)
Adam Dickness forlod mødet efter denne mødesektion.
Mødesektion
Sikkerhed og login:
Lena Andersen, Kontorchef, Datatilsynet – deltog alene i denne sektion
Walther Starup-Jensen, IT-sikkerhedskonsulent, Datatilsynet.
– deltog alene i denne sektion
Hans Erik Büscher forlod mødet efter denne
mødesektion.
Møde
sektion Materialeanskaffelse:
Nanna Agergaard, Dansk BiblioteksCenter
Jørgen Petersen, Ex Libris Scandinavia
Morten Hansen, Biblioteksmedier
Olaf Winslöw, Den danske Boghandlerforening
Afbud
fra:
Ole Hulten, KnowledgeGate
Information System
Mødesektion Generelt:
Ad. 1. Indledning og godkendelse af dagsorden
Leif Andresen bød velkommen til deltagerne og oplyste, at mødet var opdelt i
tre sektioner, en generel sektion for selve danZIG, en sektion om sikkerhed
hvor repræsentanter fra Datatilsynet deltager og endelig en sektion, hvor
kredsen af deltagere udvides med medlemmer fra danZIG
materialeanskaffelsesarbejdsgruppe.
Ad. 2. Meddelelser og konferencerapporter m.v.
a.Orientering om nyt VIP
projekt
Leif Andresen orienterede om, at styrelsen er i gang med at omlægge
biblioteksregistret med en modernisering og en skarpere sammenhæng mellem VIP
og registret for øje. Denne omlægning vil bl.a. få betydning for, hvilke
biblioteker der skal indberette statistik fremover til Danmarks
Statistik. I første omgang vil det ingen betydning få for leverandørerne.
Når der evt. bliver relevant vil leverandørerne få en henvendelse. Der blev
stillet forslag om, at NCIP-adresser indgår i VIP som
webservice.
Niels Jensen udtrykte et ønske om, at VIP-basen udvides med mulighed for at
indtaste EAN for bibliotekets konto for erstatninger mv. Dette nummer kan
medtages i webservice med biblioteksoplysninger
b. Kodelister danMARC2
Bilag til pkt. var udsendt den 12.8.2010: danZIG-møde
1-9-2010: Kodelister
Leif
Andresen orienterede om arbejdet med at omlægge styrelsens danMARC2 lister fra
dokumenter i HTML til kodede lister i XML, hvilket nu har resulteret i fire af
listerne er lagt op på biblstandard.dk til kommentar fra udvalget.
Forskellige problemer med teksten blev påpeget og forslag blev stillet om at
medtage andre oplysninger om landene, bl.a. landets betegnelser på engelsk, på
landets sprog, om landet er et eksisterende land eller ej.
Leif Andresen var enig i vigtigheden af at få den største nytteværdi ud af
listerne og vil lytte til ønskerne og inddrage dem, hvis det enkelt kan lade
sig gøre. Men nævnte, at der også måtte ske en afvejning i forhold til
ressourceforbruget.
c.
danMARC2 tegnrepertoiret.
Tommy Schomacker orienterede om, at Bibliografisk Råd
har besluttet at gennemføre en revision af danMARC2 tegnrepertoiret og på et
møde den 4. juni 2010 har behandlet og godkendt følgende to dokumenter
• danMARC2 tegnrepertoiret (på dansk)
• danMARC2 character repertoire (på engelsk)
Som følge af den beslutning er danMARC2-dokumentationen ligeledes blevet ændret.
De relevante dokumenter kan ses på adressen: http://www.danbib.dk/index.php?doc=tegnsaet
d:
Priser
Leif Andresen meddelte, at Bibliografisk Råd har besluttet, at priser fremover
skal udelades i danMARC2 formatet. Begrundelsen for at ophøre med
registreringen af priser er, at faste bogpriser er på vej ud. DBC har
udarbejdet et forslag til en overgangsordning, som styrelsen har godkendt.
En varsling på 3 måneder er sendt ud og ændringen træder i kraft fra 1.1.2011.
Oplysningen om, at en publikation er gratis vil ligeledes være omfattet af
beslutningen.
Se i øvrigt: http://syslev.wordpress.com/2010/09/28/frie-bogpriser-pr-1-januar-2011-%e2%80%93-konsekvenser-i-dansk-bogfortegnelse/
Ad. 3. Opsamling på 47. danZIG-møde
Referat er godkendt via e-mail. Se link http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig47-ref.htm
Der var ingen bemærkninger til referatet.
Ad. 4. Udkast til moderniseret kommissorium
Udsendt bilag: Oplæg om opdateret kommissorium for danZIG
Leif Andresen
forklarede, at det længe havde været et ønske at få foretaget en opdatering, af
kommissoriet for danZIG, bl.a. er måden at udpege biblioteksrepræsentanter
ændret mange gange mv. Efter kommentarer til
detaljer og et forslag om også at inddrage relevante standarder udenfor
biblioteksverdenen, konkluderede Leif, at kommissoriet rettes igennem og
derefter publiceres.
Ad. 5. Opsamling NCIP
Bilag: Notat implementering af lånerstatus-udvidelse i bibliotek.dk udsendt den
27. august.
Leif Andresen
efterlyste kommentarer til det udsendte notat. Der var forskellige kommentarer
til detaljer og derefter blev der rejst tvivl om metoden for udarbejdelsen af
listen over afhentningssteder var en skudsikker løsning nok, f.eks. kan
materialetype betyde noget for afhentningsstedet. Leif Andresen noterede sig
problematikken for ved test at være opmærksom derpå.
Der
blev stillet flere andre forslag med henblik på ”future development”,
f.eks. om interesseperioden for en låner vil kunne inddrages, linke til
betalingsservice og kan lånere reservere flere udgaver mv. Dertil svarede Leif
Andresen, at løsningen ikke er en 100 % løsning. Det vil være ressourcekrævende
at tage de næste skridt, og der er klart tale om en første version. Løsningen
bygger på en gældende standard og er derfor afhængig af denne standard. Den
enkelte låners forhold kan aldrig blive del af VIP-basen.
Flemming Pedersen mente, at det ikke kunne være målet, at alt der tilbydes i
lokalsystemerne også skal tilbydes på landsplan. Henrik Dahl stillede som
forslag at definere en web-service, som biblioteket ville kunne respondere på
og som ville kunne løse de stillede forslag. Iflg. Erik Bertelsen har
Statsbiblioteket allerede implementeret en lignende web-service.
Leif Andresen foreslog, at en nærmere diskussion/analyse af nyudvikling af
løsningen kan behandles på et møde med udgangspunkt i den løsning, som
Statsbiblioteket har implementeret.
På et spørgsmål om tidshorisonten for implementering, kunne Leif Andresen
svarer, at implementering ville ske i år, inden for de nærmeste tre måneder.
Ad. 6. Status øvrige danZIG interesseområder
a. ILL arbejdsgruppe.
Der har ingen aktivitet været siden sidste år.
b.
ISO 20775 - Schema for holdings information.
Leif Andresen forespurgte om nogen af deltagerne var opmærksomme på om
internationale leverandører havde taget ISO 20775 i
anvendelse. På sidste møde blev der truffet en principbeslutning om at
udarbejde en dansk vejledning til standarden, men Leif bemærkede, at dette
forudsætter et konkret behov derfor. Når der foreligger et behov, vil der blive
brugt ressourcer på opgaven. Når dette er sket, vil vejledningen blive sendt
til høring i udvalget.
c. MarcXchange arbejdsgruppe
Tommy Schomacker orienterede om, at problemerne med
tegnsættet er løst og at arbejdsgruppen i princippet snart vil kunne nedlægges.
Der er ikke tale om at lægge sig fast på en bestemt løsning, men i stedet for
at vælge mellem forskellige muligheder. Leif Andresen påpegede, at det var
nødvendigt at revitalisere gruppen med henblik på snarest at udsende en
opdateret guidelines til høring i udvalget.
d. Z39.50 internationalt og e. Z39.50 dansk: Profile Specification og DAN-1
Leif Andresen efterlyste viden om, hvad der er sket siden sidst med Z39.50.
Tommy Schomacker forklarede, at der ikke var meget
fokus på at understøtte den længere i nordisk sammenhæng. Adam Dickness støttede den opfattelse, idet Index
Data f.eks. kun har leveret en løsning til én dansk kunde i det sidste år.
Interessen går i retning af web-service.
Erik Bertelsen var enig i, at fokus er på vej væk og hvis Marc-formatet bliver
erstattet, så vil Statsbiblioteket igangsætte en undersøgelse af relevansen.
Hans Erik Büscher var slet ikke enig i at fokus var
på vej væk, hans kunder bruger det meget, og han brugte billedet ”at det var
ligesom vandet i hanerne, men regner bare med at det er der og at det fungerer”
Kunderne hos Ex Libris bruger primært Z39.50 til ILL,
og Hans Henrik Felby mente klart, at det stort set
var det eneste brug af Z39.50. Erik Bertelsen erindrede om, at Z39.50 stadig
bruges til genbrugssøgninger. Henrik Dahl påpegede, at trenden går mod
service-orienteret arkitektur og at det var et stadig større problem med det
manglende kendskab til Z39.50. SRU anvender meget mere tidssvarende
arkitekturer. Hans Erik Büscher understregede
kraftigt det formålsløse i at lukke ned for Z39.50.
Leif Andresen konstaterede, at der hermed var dannet et rimeligt klart billede
af tingenes tilstand: Z39.50 er i høj grad vandet i hanerne!
f.
SRU
Adam Dickness orienterede om, at der ikke var sket
den store udvikling siden sidste år. Der er blevet fjernet noget og tilføjet nyt i SRU.2.0, bl.a. er facetteret søgning medtaget i
SRU 2.0 og Adam Dickness havde ikke overblik over om
der var nye installationer af den nye version. Men det var klart, at der havde
været for mange og for hurtige versionsskift, hvilket betød, at det har været
svært ”at komme ud over rampen”. Leif Andresen ville høre, om det var værd at
overveje en migrering af søgeattibutterne
i danZIG profilen til SRU. Han spurgte om det burde ske på grundlag af den i
flere år henliggende bibliografiske context set i SRU-regi eller en rent dansk løsning.
Adam Dickness mente ikke, at der var nogen grund til
andet end en rent dansk løsning.
Henrik Dahl understregede igen, at det var et naturligt step givet den
udvikling, som finder sted i Danmark lige nu og påpegede, at Z39.50 er ikke
kendt af andre end biblioteker.
Leif Andresen konkluderede, at det værd at tænke over og vil
tage punktet op igen på et senere møde.
Ad. 7. Any other business
Herunder evt. aftale om næste møde
Skubbet til sidste punkt på dagsordenen.
Mødesektion Sikkerhed og login:
Ad. 8. Hvordan opnås et ensartet og tilstrækkeligt
sikkerhedsniveau på biblioteks-login?
Under punktet deltog Walther Starup-Jensen, IT-sikkerhedskonsulent
og Lena Andersen, kontorchef i Datatilsynet. Datatilsynet ønskede at diskutere
forskellige problemer om et ensartet og tilstrækkeligt sikkerhedsniveau på biblioteks-login med udvalgets medlemmer. Datatilsynet
præsenterede et oplæg om problematikken og der var en række opklarende
spørgsmål og diskussion. Leif Andresen konkluderede, at meningen ikke var at
finde løsninger på problemerne på mødet, men at højne opmærksomheden hos
leverandørerne og bibliotekerne m.h.t. sikkerheden i bibliotekernes login.
Mødesektion Materialeanskaffelse:
Leif
Andresen bød derefter velkommen til de fire nye deltagere fra danZIG
materialeanskaffelsesarbejdsgruppe.
Leif Andresen orienterede derefter om Bibliografisk Råds beslutning om, at pris
udelades på nye publikationer og om DBCs forslag til en overgangsordning, som styrelsen har
godkendt.
Ad. 9. OIOXML til bibliotekssystem
Der var udsendt et bilag: Kopi af e-faktura til bibliotekssystem:
Konceptbeskrivelse
OIOXML til bibliotekssystem til udvalget. Endvidere mail udsendt den 31. august
2010.
Leif
Andresen foreslog kort at gennemgå konceptbeskrivelsen først og begynde med
beskrivelsen af funktioner:
Under forudsætning af pkt. 13 falder på plads, så vil noget tilsvarende kunne
foregå med OIUBL.
Niels Jensen mente, at det i princippet lød godt. Gentofte anvendte
økonomisystemet Prisme og det gav forskellige problemer i forhold til OIOXML,
idet oplysningerne blev overført fra kommunernes økonomisystem og kunne i den
forbindelse være beriget med andre oplysninger. Iflg. Leif Andresen var
der behov for yderligere information, idet der snart
i mange år har været bestræbelser på at få etableret et fornuftigt samspil
mellem kommunernes økonomisystemer og bibliotekssystemer og foreslog at der
udarbejdes en beskrivelse som vil gøre det muligt for en materialeleverandør at
udlevere de korrekte oplysninger.
Niels Jensen nævnte, at Gentofte drifter for andre kommuners bibliotekssystemer
og at dette kan være en udmærket måde at gøre dette på.
Flemming Pedersen understregede at der var behov for et ekstra dataelement, når
OIOXML fakturaen kommer fra kommunens økonomisystem og dette ekstra dataelement
var forskelligt fra økonomisystem til økonomisystem. Henrik Dahl mente, at
løsningen var at materialeleverandøren sendte en kopi til bibliotekssystemet,
men Flemming Pedersen understregede, at der ikke var behov for to web-services,
det er den samme OIOXML som modtages fra materialeleverandøren som fra
økonomisystemet. Det er den samme operation lige meget, hvorfra OIOXML kommer.
Leif Andresen konkluderede, at et samspil med økonomisystemer for nærværende
ikke muligt at standardisere. Der udspandt sig derefter en mere teknisk
diskussion af de mulige udviklingstrin i dette forslag.
Leif Andresen samlede op på kommentarerne og understregede, at dette er step ét
og at der selvfølgelig skal fortsat skal være opmærksomhed på yderligere
effektiviserings fremmende indsatser. Dette forslag er hvad der er muligt at
gøre nu, men der skal selvfølgelig følges op, hvis økonomisystemerne udvikles
og begynder at benytte web-services.
Axiell havde udarbejdet et forslag til en særskilt
web-service til transport, med kommentarer fra Henrik Dahl. Efter en mere
teknisk diskussion konkluderede Leif Andresen, at han og Flemming Pedersen
udarbejder en ny version med inddragelse af OIOUBL i dette forslag, som
derefter indføjes i konceptet og sendes i mailhøring til danZIG og danZIG
materialeanskaffelsesarbejdsgruppe. Han understregede vigtigheden af at få
automatiseret denne fremsendelse mest muligt, at få lavet en web-service der
kan løse det problem og få den anden ende til at svare på det.
Leif Andresen udbad sig leverandører og biblioteker, der vil være med
til at ”pushe” processen og stille op som test leverandør og test bibliotek.
Ad. 10. Prisforespørgsel
Følgende bilag: Koncept for prisforespørgsel er udsendt
Leif
Andresen orienterede om – som nævnt tidligere - at priser udgår af de
nationalbibliografiske poster, idet de faste bogpriser forsvinder helt med
dette år. Der er derfor behov for, at biblioteker kan få oplyst en ”bedst
mulig” pris til brug for disponering af budget og understregede nødvendigheden
af at der hurtigst muligt bliver igangsat noget på dette område.
Debatten tog udgangspunkt i Tommy Schomackers udkast:
Price request and response
(word-fil). Tommy Schomacker
orienterede om, at EDItEUR ikke var interesseret i
den simple løsning, som Tommy først havde udtænkt og han havde derfor valgt at
tage udgangspunkt i ship-notice som en forespørgsel
om priserne, som om det var en levering. Tommy har sat den danske tekst
for requirements ind i udkastet, og har valgt at
ændre ordre til price request
– ellers er alt det samme som den almindelige ordre. Tilsvarende skal i givet
fald udarbejdes for response skemaet.
Niels Jensen ville høre hvor tidligt man kan spørge leverandøren om en pris på
et materiale? Morten Hansen svarede, at før 2011 var det ikke et problem, men
efter 2011 er det tvivlsomt, hvor langt det enkelte forlag vil gå. Der er mange
forlag her i landet, og det vil være svært for de små forlag.
Olaf Winslöw konstaterede, at når der ikke eksistere
faste bogpriser efter 1. januar 2011, vil det indtil bogen foreligger, kun være
muligt at få en foreløbig pris eller no price yet
Leif Andresen kunne klart se, at dette vil give problemer, men at dette var et
forsøg på at etablere den bedst mulige situation for leverandørerne og
bibliotekerne.
Leif Andresen konkluderede, at det bedste aktuelt ville være ikke at fortsætte
Tommy Schomackers arbejde, men i stedet satse på en
mere simpel løsning. Tommy Schomacker var enig i at
det hele var meget usikkert nu, og støttede
derfor en så simpel løsning som muligt, jo mere simpel jo større mulighed
for at få svar. Der var enighed om at vælge den simple model.
Det behøver ikke at betyde, mente Tommy Schomacker, at afvise EDITEUR løsningen helt. Tommy Schomacker vil tage kontakt med dem og forklare, at vi går
videre med vores egen løsning, men forelægge dem ideerne i det oprindelige
oplæg og dermed sige, at de er velkomne til at tage ideen op.
Leif Andresen foreslog derefter en SOAP baseret web-version som løsning med
identifikation lig med biblioteksnummer, forespørgsel på faust
og isbn-nummer samt de andre relevante standard ID-numre.
Det blev aftalt, at Leif Andresen skriver en specifikation og at Flemming
Petersen ville levere en WSDL hertil. Begge dele sendes til høring i danZIG og
danZIG materialeanskaffelsesarbejdsgruppe.
Ad. 11. EDItX guidelines
Der var udsendt følgende bilag: Guidelines for use
of EDItX documents in
Danish libraries version 2.0
Leif Andresen orienterede om, at Tommy Schomacker har
indskrevet de trufne beslutninger i guidelinen, men processen har været
vanskeliggjort af at de gamle guidelines ikke har været ret præcise og Tommy Schomacker valgte derfor at sætte guidelinen op på samme
måde som EDItEUR.
Spørgsmålet er så hvad der skal gøres her i landet, skal der slås ned på hvert
enkelt element og udarbejde mere specifikke guidelines. På et spørgsmål fra
Henrik Dahl om betydningen af Not in Danish profile,
svarede Tommy Schomacker, at det både kan betyde, at
man faktisk kan gøre hvad man vil og at der ikke er taget stilling..
Flemming Pedersen mente, at betydningen burde præciseres tydeligere i
indledningen Henrik Dahl foreslog at anvende en anden formulering, f.eks. Optional in Danish profile, idet
materialeleverandører forholder sig meget nøje til denne guideline.
Flemming Pedersen foreslog at kalde det for minimumskrav. Leif Andresen
konkluderede, at en beskrivelse udarbejdes,, der gør
det klart, at der er tale om minimumskrav og det er muligt for leverandører og
biblioteker at aftale andre løsninger. Derefter blev forskellige konkrete
rettelser diskuteret, f.eks. om ordet ”shall” skal
udskiftes med ordet ”must”.
Der blev kommenteret en række andre forhold, som Tommy tager med i den videre
redaktionelle proces.
Ad. 12. Web service til EDItX
Bilag: Webservice til EDItX
Leif Andresen henviste til den udsendte redegørelse. Han fremhævede at et fuldt
sæt web service til EDItX er nice
to have, men er aktuelt ikke need to have. Det har
aktuelt ikke vist sig muligt at komme videre og derfor henlægges spørgsmålet
foreløbigt.
Redegørelsen blev taget til efterretning.
Ad. 13. OIOUBL
Leif Andresen henviste til Bekendtgørelse om information i og transport af
OIOUBL elektronisk regning til brug for elektronisk afregning med offentlige
myndigheder nr 354 af 26/03/2010. Det nye format skal
erstatte OIOXML og vil være obligatorisk pr 1. maj 2011.
Der var nogle år tilbage nogle drøftelser med IT- og Telestyrelsen om OIOUBL.
Leif Andresen orienterede om en henvendelse fra Morten Hansen,
Biblioteksmedier, som påpegede problemer med at håndtere samlefakturarer
i OIOUBL. Han havde derfor kort før mødet sendt en henvendelse til IT- og Telestyrelsen
om dette emne. Når der foreligger et svar, vil danZIG og danZIG
materialeanskaffelsesarbejdsgruppe blive orienteret.
Information
om OIOUBL, se: http://www.oioubl.info/classes/da/index.html
Ad. 14. Any other business (materialeanskaffelsesarbejdsgruppen)
Der blev rejst et spørgsmål om håndtering af ”kundebøger”
– hvor biblioteket leverer materiale til indbinding eller hvor der er en
leverandør til materiale og en anden til indbinding. Tommy Schomacker
lovede at medtage en passus om dette forhold i næste gennemskrivning af EDItX guidelines.
Næste møder:
Det næste danZIG materialeanskaffelsesarbejdsgruppe møde indkaldes når der er
en passende mængde punkter til en dagsorden. En doodle
kan forventes senere på efteråret.
Det næste danZIG-møde indkaldes, når der er en passende mængde
punkter til en dagsorden. En doodle kan forventes
udsendt, inden frosten går af jorden i starten af 2011.
Leif Andresen
takkede afslutningsvis for en engageret debat.