Referat
af 51. danZIG-møde
25. oktober 2012
Deltagere:
Flemming Pedersen, Axiell Danmark A/S
Per Kjær, Aarhus Kommunes Biblioteker
Erik Bertelsen, Statsbiblioteket
Tommy Schomacker, DBC
Poul Henrik Jørgensen, Portia
Pernille Saul, Guldborgsund-bibliotekerne
Henrik Dahl, Dantek
Ole Hultén, KnowledgeGate Information Systems
Hans Henrik Felby, Ex Libris
Hans Erik Büscher, Index Data
Leif Andresen, Kulturstyrelsen
Camilla Riis Petersen, Kulturstyrelsen (referent)
Afbud fra:
Adam Dickmeiss, Index Data ApS
Gæster:
Claus Broch Christensen, Lyngsoe
Systems A/S
Leif Makholm, Axiell Danmark A/S
(pkt. 5)
1. Indledning
og godkendelse
af dagsorden
Leif Andresen tilføjede to yderligere punkter under punkt 2: pkt. 2.7 Orientering om cookies og
pkt. 2.8 Orientering om
DDB. Endvidere gjorde Leif Andresen opmærksom
på, at Leif Makholm,
Axiell Danmark A/S, deltager under pkt. 5, da han er en
del af arbejdsgruppen vedrørende opdatering af specifikationen.
2. Meddelelser og konferencerapporter m.v.
2.1. Oversigt over specifikationer siden
sidste møde
Leif Andresen bemærkede at de
eneste specifikationer siden sidste møde bestod i en opdatering til
prisforespørgslen, samt specifikationerne til CULR.
2.2 Orientering om bibliotek.dk migration
Leif Andresen
orienterede om at Bibliotek.dk er under migrering til
ny teknologi i form af databrønd med en brugergrænseflade i Drupal,
og at bibliotek.dk med dette skridtet fuldt ud til serviceorienteret
arkitektur. Der vil være en betaversion klar 1. september 2013 – http://www.beta.bibliotek.dk – som vil
være i drift frem til ca. andet kvartal. Ikke alle muligheder vil være til
stede i betaversionen. Søg-og-bestil vil være med fra
starten.
Cirka maj/juni skiftes fra klassisk version
over til den nye version. Der vil blive holdt tre møder ultimo november for
biblioteksansatte landet over.
Der blev stillet spørgsmål til om hvorvidt
betaversionen også vil indeholde webservices, således at man selv kan vælge
grænseflade. Til dette svarede Leif
Andresen, at ikke alle webservices nødvendigvis vil være på
plads fra starten.
2.3 Karenstid for musik ophæves med
udgangen af 2012
Leif Andresen
orienterede om at karenstiden for musik ophæves med udgangen af 2012. Se http://kum.dk/nyheder-og-presse/kulturnyt/2012/oktober/musikken-kommer-nu-hurtigere-ud-til-biblioteksbrugerne/
Der vil blive udarbejdet en bekendtgørelse,
der ophæver den gamle regel pr. 1.1. 2013. Når bekendtgørelsen foreligger, vil Leif Andresen give besked
via systemleverandørbloggen. De poster der kommer fra DBC indeholder i sagens
natur på nuværende tidspunkt registrering af karenstid, indtil bekendtgørelsen
er trådt i kraft.
Erik Bertelsen spurgte
ind til, om dette bevirker at man efter en overgangsperiode ikke vil se felt
006 anvendt i posterne? Leif
Andresen svarede, at feltet vil blive bevaret, da det også
anvendes i forbindelse med mærkning af film og spil med Medierådets
aldersgrænser.
2.4 Omlægning af Styrelsens hjemmeside
Leif Andresen
orienterede omlægningen af Styrelsens hjemmeside til http://www.kulturstyrelsen.dk, hvor
de tidligere styrelsers hjemmesider er blevet samlet i ét. Selve omlægningen er
sket efter en standardmodel, hvor der ikke vises niveauer efter det ottende
niveau. Derfor vises det der omhandler danZIG ikke i
øjeblikket, men Leif
Andresen er ved at rette op på problemet, blandt andet ved at
nogle ting af specifikationskarakter flyttes til biblstandard.dk.
Erik Bertelsen
kommenterer, at det er urimeligt at man på ikke kan hente indhold på
hjemmesiden uden at skulle acceptere sporingscookies, hvortil Leif Andresen svarer, at
det svarer til ”state-of-the-art” for offentlige
hjemmesider.
2.5 2012 Udgave af Biblioteksstandarder i
Danmark
Leif Andresen
introducerede til en ny udgave af biblioteksstandarder i Danmark og opfordrede
medlemmerne til at byde ind med ændringsforslag. Se http://biblstandard.dk/Biblioteksstandarder_i_Danmark_2012_arbejdskopi.pdf
Erik Bertelsen påpegede,
at afsnittet vedrørende karenstid skal opdateres, når det er vedtaget, samt at
der bør stå en notits om cookies, da det har konsekvenser for bibliotekerne.
Poul Henrik Jørgensen roste
dokumentet og gav udtryk for, at det fortjener at blive spredt ud til en større
kreds. Leif Andresen
forklarede at publikationen forsøgt omtalt i Bibliotekschefforeningens
nyhedsbrev og på Bibliotekarforbundets faglige forum, Del din viden. Leif modtager gerne gode idéer til publikationen, og
opfordrer medlemmerne til at omtale næste version. Tommy Schomacker giver
udtryk for, at han gerne vil tage den på danbib.dk.
Poul Henrik Jørgensen spurgte om
publikationen udkommer på engelsk. Leif Andresen svarede, at det er en relativt stor
opgave at oversætte hele publikationen, men at han ville overveje et engelsk
resumé af afsnittet om danske specifikationer.
2.6 ”Følg min bestilling” udsat indtil
videre
Leif Andresen fortalte
at ”følg min bestilling” er udsat indtil videre, da denne udvikling er afhængig
af et forslag til ISO Standard Information
and documentation – Interlibrary
Loan Transactions, som
diskuteret i punkt 4.2. Processen er derfor skubbet et års tid.
2.7 Cookies
Leif Andresen henledte
opmærksomheden på en orientering lagt på systemleverandørbloggen d. 12. oktober
under overskriften Statistik-cookie
advarsel og bibliotek.dk. Se http://syslev.wordpress.com/2012/10/12/statistik-cookie-advarsel-og-bibliotek-dk/
Kravet om aktiv accept af cookies er en
følge af ny EU-lovgivning. Det er valgt at bibliotek.dk skal lægge sig op af state of the art, hvor accept af cookies er en forudsætning
for at kunne benytte de pågældende sites.
Leif Andresen giver
udtryk for, at det er uhensigtsmæssigt, at der i direktivet ikke skelnes mellem
om de pågældende cookies er beregnet til statistikformål eller til opsøgende
markedsføring. Det er også andre offentlige institutioner udover
Kulturstyrelsen, der har denne udfordring.
2.8. DBB.
Leif Andresen
orienterede om den seneste udvikling inden for DDB. Der er nu ansat en
sekretariatschef og andre stillingsopslag er på vej. Der er endvidere etableret
en styregruppe samt en koordinationsgruppe med biblioteksrepræsentanter. For
yderligere information henviste Leif Andresen til en artikel i Perspektiv af 24.
oktober: Bibliotekernes supertankere
(https://perspektiv.bf.dk/Bladet/2012/Perspektiv9/BibliotekernesSupertankere)
3. Opsamling på 50. danZIG-møde
Se http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig50-ref.htm
Leif Andresen konstaterede,
at han ikke havde udsendt beskrivelse af tilføjelser til implementering af danZIG-specifikationen 06 til NCIP-arbejdsgruppen,
som beskrevet i referatet. Han vil snarest følge op.
4. Status Z39.50 migrering
Leif Andresen indledte
med at fortælle, at der ikke er blevet gjort noget ved hovedsporet søgning
siden sommer, men at det ikke er ensbetydende med, at sporet er lukket. Leif
vil vende tilbage til det.
4.1. Søgning
Leif Andresen har den
29. maj udsendt et sæt use-cases til kommentering og har
fået to kommentarer, dels fra Flemming Pedersen vedrørende skabelonen, og dels fra
Tommy Schomacker
med ideer til håndteringen.
Da danZIG-profilen
blev lavet valgte vi Z39.50, som nu så småt er på vej ud. Når en næste
generation af systemer kommer, kan vi ikke være sikre på, at de har Z39.50 helt
inde i maven. De pågældende uses-cases indikerer, at
der ikke skal laves én afløser, men en palette til
forskellige use cases.
Ved løsninger til biblioteksbrug laves en
kloning af danZIG-profilens søgeattributter i SRU,
samt en delmængde, så der også er en light-version.
Det kan være en mulighed, at den svarer til SRU Index
Set i Dublin Core. Barrieren skal være så lav, at
forskellige webbureauer kan lave applikationer, der kan understøttes af
bibliotekssystemer.
Leif Andresen vil gå
videre med dette arbejde, og holde oplæg til et kommende møde, der folder det
ud, hvor der vil være oplæg til diskussion for hver use-case.
Tommy Schomacker
understregede, at det er vigtigt at use-cases
underbygges med dokumentation fra virkeligheden. Tommy har på foranledning fra Leif Andresen, der
efterspurgte en grovere opdeling, kigget på logfiler fra januar måned, for at
se hvor mange kald der er initieret fra DBC selv, fra Danmark og fra udlandet.
Der er ikke gjort yderligere ved sagen, da det ikke har været højt prioriteret.
Erik Bertelsen gav udtryk
for, at det er vigtigt ikke at binde sig til et bestemt system, når man tænker
på hvordan søgninger foregår i bibliotekssystemer og hvordan de kan bruges i en
servicearkitektur af eksterne muligheder. Mange søgesystemer er orienteret mod
fuldtekst frem for at være feltorienteret, og dækker også ikke-traditionelle
bibliografiske baser.
Flemming Pedersen sagde, at
søgning i brugergrænsefladen rigtig mange steder er meget løst koblet til
bibliotekssystemet. Derudover er det hans erfaring, at brugen af Z39.50 ude i
verden ikke er helt død. Der sammenhænge hvor det bliver brugt, og det er svært
at nedlægge.
4.2. ILL
Leif Andresen
orienterede om forslag til ISO standard Information
and documentation – Interlibrary
Loan Transactions, hvor
der p.t. er en redaktionsproces i gang med henblik på at indesende
et NWIP til ISO inden udgangen af oktober 2012.
Bilag E: DRAFT Conceptual Model for a new standard for ILL transactions http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagE.pdf
Bilag F: DRAFT ISO
Standard: ILL transactions http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagF.pdf
Bilag G: DRAFT Conceptual
Model for a new standard for ILL transactions http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagG.pdf
Bilag H: DRAFT ISO Standard: ILL transactions
http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagH.pdf
Leif Andresen indledte
med at fortælle om processen bag forslaget. Efter sidste møde i danZIG har han lavet et oplæg til fjernlånsgruppen,
som yderligere er blevet sendt som oplæg til møde i ISO TC 46.
Baggrunden for oplægget er, at man på et
tilsvarende møde året før konstaterede man at fjernlånsstandarderne
skulle til review, hvilket gjorde ondt, da de var
gået i stå. Der blev derfor nedsat en ad-hoc-gruppe i
regi af Maintenace Agency, som dog aldrig blev
formelt konstitueret. ILL Maintenance Agency kom
aldrig længere end til at få udarbejdet lavet en oversigt over defects og stavefejl.
Leif Andresens forslag gik på, at
lave det ved hjælp af XML-dokumenter, der kunne
udveksles med en enkel webservice. På mødet viste det sig, at det amerikanske
initiativ Rethinking Resource Sharing Initiative havde
nedsat en teknisk arbejdsgruppe, der havde fået samme idé. Der blev holdt et
formøde, hvor det blev konstateret at de eksisterende standarder ikke skulle
udvikles yderligere, men konsolideres så længe der var nogen der brugte dem.
Dansk Standard blev bedt om at udarbejde et NWIP, og Leif blev i denne sammehæng bedt om at komme med et forslag til et nyt
standardprojekt.
NWIP, der afleveres med udgangen oktober,
starter som et Commitee Draft,
og derved springer et led over, hvilket svarer til et halvt til helt år. Der
skal nedsættes en arbejdsgruppe, der skal lave en DIS, som går til afstemning.
En ny færdig standard kan publiceres om et års tid, hvis alt går vel.
Dernæst introducerede Leif Andresen
standardudkastet, hvor den helt overordnede model er til transaktioner: Request Message fra Supplying Library og en
message fra Requesting Library. Koder
for materialetyper, forsendelsesmåder m.v. er ikke normative, men vejledende
listet på en hjemmeside. Når der kommer en ny materialetype, skal man ikke lave
nyt XML-skema, men blot tilføje den. Man dokumenterer
uden for standarden, hvilket gør den væsentligt nemmere at vedligeholde.
Der vil som bilag blive lavet guidelines
med eksempler på hvordan det kan bruges, for at hjælpe på vej. Dette ligger dog
uden for den normative del af standarden.
Der skal laves en national profil over
hvilke elementer, der anvendes.
Annex E
beskriver hvordan vi gør i dag mhp. at få fat i Unique ID Supplying Library. Kan vi finde en anden metode, som er enklere
end det vi gør med Z39.50 i dag?
Erik Bertelsen kommenterede,
at det er overvældende at dette kan gå hen og blive virkelighed inden længe, og
at han kan se mange fordele i at arbejde på denne måde over for OCLC.
Erik havde derudover en række kommentarer
til dokumenterne:
Bilag H
Vedrørende kapitel 3 fremhævede Erik, at tidsskrifter også burde blive nævnt,
da disse bliver bestilt og leveret i dele, og ikke i deres helhed. Vedrørende kapitel 5 pointerende han, at det er
vigtigt at man ikke overspecificerer XML nu.
Bilag G
Vedrørende Request Bibliographicinfo gjorde Erik opmærksom
på, at der også kører ikke-lokaliseringer rundt. I forhold til skaf har vi brug for deskriptive felter.
Vedrørende Requesting Library Info spurgte Erik ind til hvad forskellen på PatronID og UserID er, og hvorfor der fremgår
låneroplysninger af protokollen. Der er nogle biblioteker, der leverer direkte
til låneren. Leif Andresen
svarede, at han får opklaret det med de personer, der har udarbejdet denne del
af modellen. Der mangler forklarende tekst. Erik svarede, at hvis det er med
henblik på levering, mangler der en leveringsadresse eller en PatronType.
Tommy Schomacker gav udtryk
for, at det vil lette forståelsen og udbredelsen af standarden, hvis den
suppleres med en beskrivelse af de vigtigste brugsscenarier, fx i et informativt
annex. Tommy spurgte derudover ind til hvad der sker, når
man sender materiale direkte til låner: er der en Message, der bliver afsendt i den
forbindelse? Leif Andresen
svarede, at der bliver lagt en note Sent
to Borrower, som skal være afspejlet i Delivery Info. Dette er en relativ enkel
ændring, som kan gøres ved, at det afsnit der hedder kontaktinfo kan bruges både på bibliotek og låner.
Det vil blive indført et passende sted i DeliveryInfo.
Erik Bertelsen udtrykte
tvivl om det scenarium er dækket, at der sendes en bestilling til et agentur,
der ikke kan levere materialet, men ved hvem der kan. Leif Andresen svarede, at
dette scenarium er dækket ind ved, at man ser på LocationInfo
og angiver hvor man ønsker den fra. Poul Henrik Jørgensen
gav udtryk for at ingen standarder dækker kodificeret fra starten alle
muligheder, og at det er mere hensigtsmæssigt at løse dette vha. guidelines,
frem for at genopfinde de eksisterende ILL-standarder.
Per Kjær gav et eksempel med Syddansk Universitet,
der har flere forskellige lokationer. Hvis der sendes
en bestilling til dem, kan man ikke se hvilken afdeling, der har leveret til
os, og det er derfor svært at vide hvor materialet skal returneres. Leif Andresen noterede det
og vil se nærmere på det. Det kan eventuelt løses ved at Supplying Library har mulighed for specifikt at
levere en Sent to, hvilket vil give
mulighed for at udtrykke en returadresse.
5. Ordning af registre samt afskaffelsen af alfabetiseringstegn og
gammelt dansk å
Leif Andresen orienterede
om, at der på møde i Bibliografisk Råd d. 28. september blev givet forslag om
at anvende en national variant af DUCET (Default Unicode
Collation Element Table)
til sortering. Derudover var der også en henvisning til ICU – International Components for Unicode.
Da medlemmerne af BIR ikke kunne tage
stilling til om anvendelse af DUCET frem for det foreliggende forslag ville
være hensigtsmæssigt, blev beslutningen at spørgsmålet skulle behandles i danZIG, samt at den nedsatte arbejdsgruppe vurderer kommentarerne
og kommer med fornyet indstilling til Bibliografisk Råd.
Bilag B: Udlægning til og ordning af registre i
onlinekataloger (udkast) http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagB.pdf
Bilag C: Mulige konsekvenser for sortering på
hylderne af ændring af datagrundlag http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagC.pdf
Bilag D: Høring i danZIG af:
Udlægning til og ordning af registre i onlinekataloger http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagD.pdf
Tommy Schomacker
præsenterede et oplæg med udgangspunkt i hvordan DUCET kan tilrettes til
formålet. Tommy argumenterede for, at når man tager springet mod Unicode, bør man også anvende de redskaber, der findes. De
er lokalt tillempede og kan få UNICODE til at fungere hensigtsmæssigt inden for
lokale områder. Det er systemuafhængigt og open source komponenter.
Tommy har med udgangspunkt i stikprøver
undersøgt hvordan DUCET kan tilrettes formålet. Umiddelbart vurderer han, at
den sorterer som vi ønsker det. Sortering af symboler er anderledes end den i
specifikationen foreskrevne. Den allervigtigste regel om at blanktegn kommer
før noget er opfyldt. På det overordnede plan er det ok. Tommy vurderer også
ift. den stikprøve der er taget, at dansk locale kan bruges, dog
normaliseres alfa ikke til a. I den nye specifikation nævnes fire grupper af
tegn, blanktegn, symboler, cifre og bogstaver. En hovedgruppering af tegn i Unicode er beskrevet i
Symbols and Punctuation. Alle Unicodetegn
er principielt dækket i specifikationen, men hvorfor ikke anvende det Unicode stiller til rådighed i lokal dansk variant. Vi
sikrer på denne måde at alle laver det samme.
Medlemmerne i danZIG
bakkede op om Tommy synspunkt, og vurderer at der vil ligge et stort
vedligeholdelsesarbejde i et særskilt udviklet sorteringsværktøj.
Leif Andresen opsummerede
og konkluderede at der er enighed om at sorteringsværktøj skal DUCET med dansk scope, som det er defineret i dag. Dog med det forbehold at
der udover Tommys stikprøver skal tjekkes efter om den giver
uhensigtsmæssigheder. Leif understreger at regler for udlægning i
specifikationen er gældende. Hvis DUCET giver en anden sortering af symboler
end den der er specificeret nu, vil det for ham være underordnet.
Medlemmerne diskuterede desuden spørgsmålet
om hvorvidt det skal være den normaliserede eller den ikke-normaliserede form,
der skal sorteres efter. Der var ikke nogen klar enighed om én af de to
modeller, hvorfor der ikke kan laves en klar indstilling på nuværende
tidspunkt.
Leif Andresen spurgte
ind til kommentarer ift. udlægning. Den eneste kommentar var fra Erik Bertelsen, som
udtrykte bekymring over tvungen translitterering,
samt om fjernelse af artikler, som giver spøjs opstilling af bog der hedder The og kaffe.
Medlemmerne diskuterede notatet om
opstilling på hylderne i bibliotekerne. Erik Bertelsen
kommenterede at der i indledningen står bibliotekernes opstilling, hvilket er
en upræcished, da forskningsbibliotekerne opstiller på anden vis.
Derudover udtrykte Erik, at det er et
problem, at der opstilles efter data i den bibliografiske post, da der kan
opstå problemer, hvis der efterfølgende rettes i posten. Der burde i de
nationalbibliografiske poster kunne angives en præciseringsmulighed – og
muligheden for at kunne adskille opstilling fra klassifikation og de øvrige
bibliografiske oplysninger.
Leif Andresen spurgte
ind til hvordan det foregår andre steder i landet. Leif Makholm svarede at de
i deres systemer skriver alfabetiseringstegnet ud som en understregning af det
ord det står ved siden af.
Leif Andresen bemærkede
at hvis man ser på hvordan man sorterer rundt omkring i verden, sorteres f.eks.
the Beatles efter t. Det blev understreget fra medlemmernes side, at man på
denne måde vil kunne risikere at opsplitte materiale med samme ophav skrevet på
forskellig vis (henholdsvis The Beatles / Beatles) i opstillingen.
6. Udbud af bibliotekssystem
Per Kjær orienterede om KOMBIT udbud af
bibliotekssystem for folke- og skolebiblioteker. Se http://bibudbud.dk/
og http://www.kombit.dk/bibliotek
Kravspecifikationen er udarbejdet af 94
kommuner med udgangspunkt i 6 workshops om hvilke funktionaliteter og krav der
skal stilles. Det er besluttet, at funktionaliteter, der kun anvendes af få biblioteker,
ikke skal understøttes af et bibliotekssystem.
Første udkast af kravspecifikationen har
været i høring hos kommunerne, hvor der kom ca. 1000 kommentarer. Med
udgangspunkt i kommentarerne er der blevet afholdt endnu en workshop, og den
resulterende version 1.0 af kravspecifikation er endnu engang blevet udsendt
til kommunerne.
Der er lavet målarkitektur
for systemet. Underliggende i processtyringen ligger 40 use-cases,
der beskriver praksis i folke- og skolebiblioteker i forbindelse med f.eks. lån
af materiale, aflevering, booking etc.
Databasen vil skulle understøtte
beholdningsdata, bibliografiske data og administrative data. Præsentationslagene er delt op i en skole-, folke- og
administrativ del. Alle data skal kunne udstilles på forskellige portaler, som
borger.dk, Skoleintra og lignende.
Kommunerne har fået en tilslutningspakke,
der bliver behandlet i de forskellige kommuner. Udbuddet vil rulle, hvis 60
kommuner tilslutter sig. Planen er at der kommer en udbudsbekendtgørelse i
januar 2013, og at endelig drift vil være fra midten af 2014.
Leif Andresen tilføjede,
at han har set på den del, der omhandler standarder og har indgivet en række
kommentarer med henblik på at gøre ting klarere, så det der fremkommer i den
endelige kravspecifikation er så entydigt som muligt. Kulturstyrelsens opgave i
denne sammenhæng er at bidrage til mest mulig gennemsigtighed.
Poul Henrik Jørgensen spurgte
ind til hvorfor der startes med lige netop 60 kommuner, i stedet for et mere
overskueligt lavere antal. Per
Kjær svarede, at det dels skyldes økonomi og dels skyldes det
faktum at KOMBIT er inde over. Hvis ikke der er volumen nok, er det ikke
interessant. Leif Andresen
uddybede at grunden til at det er et KOMBIT-projekt
er, at det skal understøtte flerleverandørstrategi og udviklingen af ny
relevant software til kommunerne. Der er en model der bevirker flere penge,
hvis der er 60 kommuner med i puljen.
Derudover spurgte Erik Bertelsen ind til,
om tidsforløbet på 14 mdr. i forhold til udvikling og overtagelse er et udtryk
for, at man forventer at det er væsentlig nyudvikling af et produkt, og om der
er tale om én kontrakt. Per Kjær svarede at de
forventer at nye leverandører uden for det danske marked skal bruge noget tid
på at indgå partnerskaber, og at der er tale om fire kontrakter i alt på
forskellige områder.
7. Sammenhængende adgang til digitalt materiale og andre
bibliotekstjenester
Leif Andresen
orienterede om at der er i sommers er lavet en ny version af notatet, se
http://www.kulturstyrelsen.dk/bibliotek-og-medier/import/biblioteksomraadet/fokusomraader/informationsforsyning/standarder/frib/
7.2 CULR
service
En af
diskussionerne CULR handlede om versionering, hvor Poul Henrik Jørgensen
har lavet en specifikation, hvortil der ikke har været nogen bemærkninger, se http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagA.pdf
7.3
Orientering om aktuel implementering på DBC
Der er
foretaget en implementering på bibliotek.dk af en CULR service, som dog p.t. er
tilsidesat. Der er et nyt projekt på vej om testleverancer fra Århus Kommunes
Biblioteker, Guldborgsund-Bibliotekerne og måske
Statsbiblioteket med henblik på at få data i passende omfang ind. Næste skridt
er at lave et projekt med henblik på at afprøve webservicen. Det forventes at
der i 2013 vil skulle laves en 2.0-version af CULR-specifikationen.
Poul Henrik Jørgensen gjorde
opmærksom på et potentielt problem forårsaget af begrænsninger i den
underliggende implicitte begrebsmodel:
·
En
fysisk person kan identificeres ved forskellige typer identifikatorer,
eks. personnummer og/eller studienummer
·
Et
lokalt lånernummer refererer til det udstedende bibliotek samt til lånerens
personidentifikation, eks. lånerens personnummer eller studienummer
·
Imidlertid
findes der ingen metode til direkte at angive, når forskellige personidentifikatorer (eks. et personnummer og et
studienummer) er synonymer for den samme fysiske person
Derfor kan CULR i visse tilfælde ikke finde
alle de lokale lånernumre, som tilhører en given fysisk person.
Flemming Pedersen tilføjede,
at man udover selve servicebeskrivelsen burde lægge formatet for startudtræk
samme sted. Leif Andresen
fortalte, at en del af det indledende tjek viste, at der var god grund til at
have et initial load, som et batch load. Der er
defineret et simpelt format til det, som enten lægges frit op ift. CULR eller
som bilag til referatet.
8. Intelligent Materiale Styring
Claus Broch Christensen fra Lyngsoe Systems A/S præsenterede Intelligent Materiale
Styring (IMS) interface specifikation.
Leif Andresen indledte med
at forklare, at IMS projektet med Københavns og Aarhus Kommunes Biblioteker som
tovholdere har fået bevilliget penge fra Fonden for Velfærdsteknologi under
Digitaliseringsstyrelsen*1). Der er to formål med punktet, nemlig dels
at sikre at systemleverandører er passende informeret, og dels at drøfte om
projektet bør løftes op til at være nationalt funderet projekt.
IMS er funderet hos Lyngsoe
Systems A/S, som er et logistikfirma, som opererer inden for forskellige
forretningsområder, herunder biblioteksområdet. Formålet med IMS er at indføre
et supplerende IT-baseret lagerstyringssystem, der
automatiserer materialelagring, sporing og transport og fleksible
rapporteringsmuligheder. IMS er et samlet system, der supplerer det
eksisterende bibliotekssystem.
Erik Bertelsen spurgte
ind til, om det er korrekt forstået, at indkøbsfunktionen stadig køres via
bibliotekssystemet, mens kassation initieres i IMS? Claus Broch Christensen
svarede at kassation kan initieres begge steder. Erik ville desuden vide om IMS
er afgrænset og begrænset til folkebiblioteker. Claus svarede hertil, at hans
opfattelse er at København og Århus ikke ønsker at inddrage
forskningsbiblioteker og andre samlinger, men at det ikke vil være noget
problem i forhold til IMS.
Ole Hultén spurgte om
besparelsen i lagerplads bliver genereret ved at man kører flydende lokation? Claus Broch Christensen forklarede, at de direkte
udlånshylder brugerne græsser på skal optimeres. Bagved ligger
materialehoteller der kan optimeres og laves udpluk fra af medarbejderne.
Transport foregår på container-enhed og ikke på den enkelte bog. Leif Andresen tilføjede,
at IMS også indeholder funktionaliteter, der kan optimere den flydende bogbestand.
Henrik Dahl ønskede at
vide hvordan den fysiske lokation håndteres i
virkeligheden. Her forklarede Claus Broch Christensen, at der ikke er lagt op
til
fuldautomatisering, men at man registrer, at man flytter bogvognen. Det ligger i tanken, at bogvogne
og materialer er RFID-registrerede, således at man
scanner bogvognen.
Generelt set
udtrykte medlemmerne en klar interesse og det blev aftalt at medlemmerne senest
3 uger efter referatudkast tilkender deres interesse i, at gøre projektet til
et nationalt funderet projekt.
For mere
information henvises til http://www.intelligentlibrary.com/. Claus Broch Christensens oplæg
er lagt på biblstandard.dk som bilag I (http://biblstandard.dk/danzig/doc/danzig51-bilagI.pdf)
9. Personalisering/Historiske lån
Flemming Pedersen
orienterede om projektet Personalisering/Historiske lån, der er et samarbejde
mellem Frederiksberg Biblioteker, webbureauet b14, DBC, Reload
og Axiell Danmark A/S, støttet med midler fra
Kulturstyrelsen.
Projektet
drejer sig om at tilbyde personaliserede løsninger til slutbrugerne, når de
søger via websider. Det skal blandt andet basere sig på lånerens lånerhistorik,
og give mulighed for at tilføje materialer udover lånt materiale. Axiell Danmark har været inde over i forbindelse med
aflevering af lånerhistorik, hvoraf der er tre muligheder: 1) at hente aktuelle
udlån via NCIP, 2) at indrapportere via batch eller
3) at anvende en dedikeret service. I denne forbindelse er det mest
hensigtsmæssigt at vælge løsningsmodel tre, da det giver mulighed for at spørge
de enkelte lokalsystemer om enten alle låneres historik, eller historik fra en
bestemt dato. Låneren giver tilsagn til historik. Fordelen ved at vælge dette
er, at man kan have mange forskellige systemer der spørger ned i lånernes
historik.
Leif Andresen spurgte
ind til, om projektet bør løftes fra projektniveau til at være en national
specifikation. Der blev ikke umiddelbart set et behov for at formalisere
projektet, og punktet blev derfor sat til side. Udvider projektet sig, kan man
givet fald vende tilbage.
10. RFID
Punktet
udskydes på grund af tidsmangel til et senere møde
11. danZIG classic
Til dette
punkt var ingen bemærkninger/ikke noget nyt.
12. Andre spørgsmål
Der
udsendes en doodle med datoforslag til næste
møde.
*1) I
første udgave af referatet stod ved en fejl Kulturstyrelsen. Det korrekte er Fonden for
Velfærdsteknologi under Digitaliseringsstyrelsen